FAQ

På denna sida listar vi några vanlig frågor kring Zoom.


Varför hörs jag inte i utbildningsrummet?

Mikrofonerna för alla deltagare är avstängda när ni ansluter till utbildningsrummet. För att slå på mikrofonen klickar du på mikrofonen längst ner till vänster i utbildningsrummet där det står ”Unmute”.

Fungerar inte det kan du även klicka på pilen bredvid mikrofonen och välja en annan mikrofonkälla under ”Select a Microphone”. I samma meny kan du också klicka på ”Audio Settings…” och kontrollera att du har valt rätt enhet samt justera volymen. Vill du testa din mikrofon och dina högtalare/hörlurar kan du även klicka på ”Test Speaker & Microsphone…” i samma meny.

Fungerar inte det kan du även klicka på pilen bredvid mikrofonen och välja en annan mikrofonkälla under ”Select a Microphone”.

Om inget an ovanstående förslag löser problemet behöver du kontrollera att mikrofonen inte är avstängd i datorn. Det gör du i datorns kontrollpanel/inställningar.


Varför hör jag inte något i utbildningsrummet?

Börja med att se kontrollera att dina hörlurar/högtalare är påslagna. Efter det, se till att ljudet är påslaget i datorn. Det kontrollerar du i datorns kontrollpanel/inställningar.

I utbildningsrummet kan du också klicka på pilen till höger om mikrofonen nere till vänster där det står ”Unmute/Mute” och kontrollera att rätt enhet är vald under ”Select a Speaker”. I samma meny kan du också klicka på ”Audio Settings…” och kontrollera att du har valt rätt enhet samt justera volymen.

Vill du testa dina högtalare/hörlurar och mikrofonen kan du även klicka på ”Test Speaker & Microsphone…” i samma meny.


Behöver jag ladda ner någon app eller programvara för att kunna använda Zoom?

Ja, du behöver ladda hem och installera appen/programmet för Zoom. Det gör du genom att klicka på ”Ladda hem app” uppe till höger på den här sidan. Du kommer då till en ny webbsida. Klicka på ”Download” under ”Zoom Client for Meetings”. Då laddas installationsfilen ner till din dator. När den laddats hem, installera programmet på datorn.